Op Tweede Kerstdag zag ik een deel van de prachtige speelfilm over Pippi Langkous. Ooit maakte Marcel van Herpen daar een mooi filmpje over. Pippi ging met haar vriendjes Tommy en Annika in een luchtballon en om op hoogte te komen moesten er zakjes met zand worden gelost uit de ballon. Dat zand strooide Pippi in de ogen van allerlei mensen, die het haar ‘beneden’ lastig maakte. Om op hoogte te komen moet je dus ballast verwijderen. En als je op hoogte bent, ziet de wereld er ineens anders uit. Weidse einders, verre blikken. Grote problemen worden kleine overkomelijkheden…
Zo denk ik terug aan 2016. Misschien zijn er wel een aantal zaken die we daar beter kunnen laten, omdat het ons niet zoveel heeft gebracht. Ik denk aan de flexwet, die overigens nu alweer ter discussie staat (Yes!). Ik denk ook aan de administratieve belasting die veel leerkrachten ervaren rondom groepsplannen en groepsoverzichten. Ik denk aan het gebazel om in vakanties studiedagen te plannen, terwijl leerkrachten die vakanties juist zo hard nodig hebben om weer klaar te staan voor de volgende marathon van gemiddeld 8 weken, waarin zij topsport bedrijven.
Laat het maar achter in 2016, gooi zandzakken overboord en laten we proberen met elkaar in 2017 ‘op hoogte te komen’
2017 brengt ons nieuwe onderwijsverkiezingen. Zullen we nog een partijtje oprichten. De NOP, de Nederlandse Onderwijs Partij. Niet te verwarren met de Noord Oost Polder. Wat is het programma van deze partij?
Onderwijs voor alle Nederlanders met een verplichte kanjertraining vanaf 4 jaar. Jaarlijkse hercertificering van de kanjertraining in buurtpreventieprojecten. Gemengde samenstelling van de volksvertegenwoordiging met een diversiteit van een gemiddelde basisschoolklas. Schoolklassen mogen niet groter zijn dan 24 leerlingen. Daarna een nieuwe groep of een onderwijsassistent. Passend Onderwijs lokaal decentraliseren in samenwerkingsovereenkomsten. Intensieve samenwerking tussen onderwijs en zorg
Wilt u nog meer weten? Vraag het kinderen!
Door samen te werken aan goed onderwijs en de vakman en vakvrouw voor de klas weer te waarderen, geven we het vak terug aan de meester en juf. De ballast overboord. We komen weer op hoogte en zijn samen trots op ons vak. Een samenleving kun je alleen maar bouwen als de basis goed is!! Dat zou trouwens wel een mooie leus zijn voor de NOP.
Dus, overboord de ballast en kom op hoogte!